söndag 17 oktober 2010

durgha puja

Just nu har hinduerna en högtid som liknar vår jul, mycket belysning i alla dess färger, speciella pujasånger och mycket handel och presenter, tyvärr så har de missat det viktigaste, de firar inte Jesus utan nån konstig avgud som jag inte kommer ihåg vilken det är. När detta är över så kommer en ny högtid där de firar en annan avgud... Att störa sina grannar är ett begrepp som indier aldrig har hört talas om. Jag vaknade halv tre på natten av att det var så hög musik på ute på gatan, det var så högt att om jag hade satt på en cd inne på rummet så hade jag sänkt för att det var för högt... men, men jag har satt mamma på att köpa öronpluggar, så de borde komma om ett par dar:)


Det oranga huset mitt på bilden är ett tempel som de byggt av bambu speciellt för den här högtiden, när högtiden är slut rivs det att sen byggas ett nytt till nästa år. Ungefär som vår tältby:)

2 kommentarer:

  1. Heej vännen! Vad jätteroligt att läsa om ditt spännande liv där borta på halvt andra sidan jordgloben! Måste bara fråga, bort du helt solo eller med Björn och Shirin? Jag hade nog inte föredragit att bo helt allena i kompakta India.. men det är ju jag!
    Hur som helst, var supervälsignad, och på återläsande! Stor kram!! Christina vM

    SvaraRadera
  2. Hej! kul att du hittade hit:) jag bor med två andra tjejer här nere, så det är skönt att inte bo själv:)kram kram

    SvaraRadera